SZANOWNI PAŃSTWO!

Sytuacja finansowa Gminy, w związku z wprowadzeniem na terenie kraju stanu epidemii, uległa znacznemu pogorszeniu. Wprowadzone przez Rząd obostrzenia w gospodarce, turystyce, gastronomii i w codziennym funkcjonowaniu obywateli, mają ogromny wpływ na wysokość i ściągalność dwóch największych źródeł dochodów-podatku dochodowego (PIT i CIT) oraz podatków i opłat lokalnych. Zaobserwowaliśmy, że diametralnie spadły z tego tytułu dochody Gminy i tak:

  1. Dochody gminy z tytułu udziału w podatku dochodowym za kwiecień bieżącego roku w stosunku do kwietnia ubiegłego roku spadły o 40%, tj. około 330 tysięcy złotych za jeden miesiąc. Należy szacować, że w ciągu całego roku wpływ do budżetu gminy z tego tytułu będzie mniejszy od planowanego o 2,5 miliona złotych.
  2. Strata z tytułu podatku od nieruchomości na dzień dzisiejszy wynosi 1 mln. zł i z pewnością będzie się pogłębiać. Musimy zdawać sobie również sprawę, że część mieszkańców i przedsiębiorców nie wpłaci w tym roku należnych opłat za wywóz nieczystości stałych, za dzierżawy, za opłaty klimatyczne.

Skutki, te mogą doprowadzić do utraty płynności finansowej Gminy. Dlatego też, już teraz podjęliśmy działania, które przyczynią się do obniżenia kosztów funkcjonowania urzędu i do obniżenia kosztów zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

W celu ograniczenia kosztów utrzymania administracji przeprowadzona zostanie optymalizacja zatrudnienia.

  • Na dzień dzisiejszy wypowiedzeniem umowy o pracę objętych zostało trzech pracowników, z pracownikami posiadającymi zatrudnienie na czas określony nie zostaną przedłużone umowy,
  • z końcem roku wypowiedziane zostało międzygminne porozumienie w sprawie powierzenia Miastu Jelenia Góra zadań z zakresu lokalnego transportu zbiorowego. Aby zapewnić mieszkańcom Gminy transport publiczny wyłoniony zostanie nowy, tańszego operatora,
  • wprowadzono ograniczenie w sprawie oświetlenia ulic i placów,
  • zmuszeni byliśmy również znieść dopłaty do wody dla mieszkańców gminy.

Działania te, jednak nie będą wystarczające, aby zapewnić płynność finansową i nie pokrywać deficytu kredytami. Dlatego też kolejnym elementem, gdzie można jeszcze wprowadzić oszczędności jest restrukturyzacja systemu oświaty w Gminie Podgórzyn w roku szkolnym 2020/2021. Tym bardziej, że nic nie wskazuje na to, że samorządy będą mogły liczyć na pomoc Rządu w zakresie dodatkowego wsparcia na oświatę. Na dzień dzisiejszy wraz z nowymi rozporządzeniami MEN, GIS, Ministra Zdrowia, przesyłane są tylko nakazy i wytyczne do wykonania w przedszkolach i w szkołach (bez wsparcia finansowego na te cele) oraz pouczenia typu:

„4. Ani dyrektor szkoły, ani organ prowadzący,..., nie może zmniejszyć liczby godzin wynikających z ramowych planów nauczania i zawartych w szkolnych planach nauczania.
5. Próby zmniejszenia liczby godzin obowiązkowych zajęć dydaktycznych wynikających z ramowych planów nauczania i zawartych w szkolnych planach nauczania w warunkach nauczania na odległość stanowią naruszenie prawa.
6. Kurator Oświaty we Wrocławiu, w przypadku prób naruszenia przepisów prawa, będzie reagować niezwłocznie i stanowczo"
(wyciąg z pisma Romana Kowalczyka- Dolnośląskiego Kuratora Oświaty z dnia 2020-04-02.)

Ponadto jak już poprzednio było sygnalizowane, subwencja oświatowa dla Gminy Podgórzyn na 2020 rok przekazana została w kwocie zmniejszonej o 115 389 zł. Niemniej jednak w kryteriach podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2020, w dniu 2 kwietnia 2020 roku Minister Edukacji Narodowej, zaznacza, że w subwencji tej uwzględnione zostało już podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli o 6% , które wprowadzone będzie od 1 września 2020 roku.

Dlatego też w dniu 16 marca 2020 roku, zwróciłem się do dyrektorów szkół, aby do 21 kwietnia br. opracowali i przekazali organowi prowadzącemu projekty organizacyjne szkół na rok szkolny 2020/2021 uwzględniające między innymi:

  • wprowadzenie organizacji nauczania w klasach łączonych,
  • przestrzegania zapisu rozporządzenia MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach z późn.zm.
  • przystosowania w czasie wakacji sal lekcyjnych o większej powierzchni na pracownie, tak aby nie było konieczności dzielenia klas na grupy,
  • skalkulowane koszty dodatkowych zajęć i zatrudnienia nauczycieli wspomagających i pomocy nauczycieli dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i zaplanowanie w projekcie organizacyjnym szkoły zajęć i etatów tych pracowników w taki sposób i w takim wymiarze, aby koszty nie przekraczały otrzymanych na ten cel w subwencji środków finansowych.

Wystąpiłem, o jednoczesne złożenie przy składaniu arkusza, kalkulacji całkowitych kosztów utrzymania do końca bieżącego roku prowadzonych przez dyrektorów placówek oświatowych oraz szacowanych dochodów na te placówki.
Przede wszystkim sugerowałem, aby dyrektorzy w projektach na rok szkolny 2020/2021 nie przewidywali zwiększenia etatów nauczycielskich, etatów obsługi, ani też godzin dydaktyczno-opiekuńczo- wychowawczych.

Wskazane wytyczne miały obniżyć koszty utrzymania szkół.

Po przeprowadzonej analizie projektów organizacyjnych na rok szkolny 2020/2021, stwierdzić muszę, że godzin zaplanowano więcej, niż w poprzednich projektach. Tak więc koszty utrzymania kadry pedagogicznej i obsługi zwiększą się zamiast zmniejszyć.

Taki obrót spraw sprawił, że zmuszony byłem odmówić podpisania arkuszy organizacyjnych dwóm szkołom, tj. Zespołowi Szkolno-Przedszkolnemu w Miłkowie oraz Szkole Podstawowej w Sosnówce. Jednakże po długich rozmowach oraz uzgodnieniach z dyrekcjami szkół, ostatecznie, skorygowany arkusz organizacyjny placówki z Miłkowa, uzyskał akceptację.

Niestety, trudne czasy wymagają trudnych decyzji! Rozumiem, że nie wszyscy mieszkańcy akceptacją powyższe działania, jestem jednak przekonany o konieczności wprowadzania odważnych posunięć, oraz o tym, że przyniosą one w przyszłości pozytywne skutki. Dla wszystkich. Dla całej Gminy.

Wójt Gminy Podgórzyn
Mirosław Kalata