Wycieczka rowerowa pozwala w ciągu jednego dnia odwiedzić najciekawsze atrakcje gminy Podgórzyn i jej najbliższych okolic. Dzięki zaproponowanym wersjom wycieczki trasę łatwo podzielić na kilka krótszych odcinków.

Przebieg trasy w skrócie:
(wersja - dojazd z Podgórzyna - Podgórzyn Górny - Pod Skałką - Przesieka) Przesieka (wersja przez Kozacką Dolinę) - Droga pod Reglami - Żelazny Most pod zamkiem Chojnik - Zachełmie - Podzamcze - Cieplice Zdrój - Staniszów - Głębock (wersja do Sosnówki) - Czerwony Dworek - Mysłakowice - Ściegny - Karpacz (wersja przez kaplicę św. Anny do Sosnówki lub przez Borowice do Przesieki) - Sosnówka Górna - Sosnówka Dolna - Podgórzyn - Przesieka.

Opis trasy:

Wycieczka startuje w środkowej części Przesieki, przy głównym sklepie spożywczym na ulicy Karkonoskiej.

PRZESIEKA (10 km)
przesiekaZ Podgórzyna najłatwiej dojechać do Przesieki ulicą Żołnierską, następnie przy sklepie spożywczym skręcić w prawo, przejechać przez mostek i ruszyć szosą do miejsca zwanego Pod Skałką. Kręta szosa w kierunku Przesieki wspina się serpentynami do miejsca startu wycieczki. Spod sklepu należy ruszyć szosą do góry, ale już na najbliższym skrzyżowaniu trasa odbija w prawo, w dół (ulica Kamienna).
Aby wydłużyć wycieczkę i przejechać pod szczytami Karkonoszy najlepiej kontynuować jazdę główną szosą. Za ośrodkiem Chybotek kończy się Przesieka, a asfalt robi się gorszej jakości. Dziurawy podjazd prowadzi do rozwidlenia asfaltowych dróg (tuż przed bardzo stromym podjazdem). W tym miejscu najlepiej skręcić w prawo, minąć szlaban i węższą, ale za to lepszej jakości szosą ruszyć do Kozackiej Doliny. W jej górnej części, tuż pod szczytami Karkonoszy, asfalt mija dwa mostki i rusza drugą stroną doliny w dół. Droga po kilkuset metrach zamienia się w kamienistą ścieżkę. Na pierwszym skrzyżowaniu leśnych dróg należy skręcić w prawo. Stroma ścieżka opada do Drogi pod Reglami. Aby kontynuować jazdę podstawową wersją trasy wystarczy skręcić na niej w lewo. Uliczka opada do skrzyżowania przy ośrodku Maria w Dolinie Czerwienia. Na krzyżówce należy jechać prosto, czyli w górę doliny. Uliczka wiedzie wzdłuż potoku Czerwień, mija ośrodek Zielona Gospoda, przecina mostek nad potokiem, po prawej stronie zostawia szlak zielony i chwilę później, za płotem, skręca w prawo (cały czas asfaltem). Na kolejnym zakręcie asfaltu w prawo, w lewo odbija szlak żółty.

DROGA POD REGLAMI (1,5 km)
Nieutwardzona leśna droga jest najlepszym sposobem na rowerową podróż wzdłuż masywu Karkonoszy. Droga pod Reglami prowadzi do samej Szklarskiej Poręby. Po lewej stronie Drogi rozpościerają się przepiękne widoki na skaliste górskie szczyty. Po około kilometrze jazdy leśnym duktem, z lewej strony dochodzi inna droga, o podobnej szerokości. Na środku skrzyżowania rośnie drzewo. Na krzyżówce należy lekko odbić w prawo, a na następnej, położonej kilkadziesiąt metrów dalej - jechać prosto. Droga opada do dużego skrzyżowania z przygotowanym miejscem odpoczynku. Na nim należy skręcić w prawo (w dół) i minąć leśniczówkę.

JAGNIĄTKÓW (3,5 km)
Tuż przed zabudowaniami Jagniątkowa trasa odbija w drogę prowadzącą w prawo, wzdłuż linii lasu. Po lewej stronie jest ładny widok na miejscowość i karkonoskie szczyty. Na skrzyżowaniu kilku leśnych dróg trasa przecina szlak niebieski i wiedzie dalej prosto. Szalony zjazd leśnym duktem kończy się w miejscu zwanym Żelaznym Mostem. Pobliski most jest jednak drewniany.

POD ZAMKIEM CHOJNIK (7 km)
chojnikSkręcając przed mostem w lewo można szlakami turystycznymi dostać się pod Zamek Chojnik. Pierwszy, niedługi, podjazd tej wersji trasy jest bardzo stromy, ale reszta odcinka nie wymaga już wielkich umiejętności technicznych ani kondycji. Powrót do wersji podstawowej - tą samą drogą. Podstawowa wersja wycieczki przecina mostek i żółtym szlakiem turystycznym opada wygodną drogą do parkingu. Podczas zjazdu warto uważać na szlaban przegradzający szutrową drogę. Za placykiem parkingowym jest szosa, na której należy skręcić w lewo, czyli w dół.

ZACHEŁMIE (7,6 km)
Najszybsza droga powrotna do Przesieki wiedzie szosą w prawo, przez Zachełmie (długi podjazd). Malownicze serpentyny szosy opadają do skrzyżowania z kilkoma zabudowaniami. Po drugiej stronie ulicy funkcjonuje smażalnia ryb. Główna szosa zwana jest Drogą Śródsudecką (jest osią komunikacyjną łączącą miejscowości turystyczne w Sudetach). Na niej najlepiej skręcić w prawo. Droga mija kilka drewnianych domków o architekturze... podhalańskiej. Za nimi jest mostek nad potokiem Podgórna i skrzyżowanie z drogą prowadzącą w prawo do pobliskiego Podgórzyna.

PODGÓRZYN (8,5 km)
Tuż za krzyżówką, w lewo odchodzi polna droga do Cieplic. Przebiega łąką z ładnym widokiem na Karkonosze. Ścieżka zamienia się w obsadzoną leciwymi dębami aleję. Alejka biegnie wzdłuż rzeczki, skręca za płotem ośrodka w prawo, a następnie w drugą ścieżkę w lewo. Za polderem zalewowym chroniącym Cieplice przed wodami górskich potoków trasa wchodzi na wał przeciwpowodziowy (na nasypie w lewo). Po prawej stronie wału szumi Park Norweski.

CIEPLICE ZDRÓJ (13 km)
Po prawej stronie wału widać niewielki staw. W tym miejscu należy zjechać z nasypu do parku, za oczkiem wodnym skręcić w lewo, przekroczyć mostek i ruszyć parkową aleją. Aby odwiedzić centrum cieplickiego uzdrowiska najlepiej poruszać się parkowymi dróżkami w kierunku północnym. Po drodze do domów zdrojowych mija się Pawilon Norweski, w którym urządzono muzeum przyrodnicze. Przed drewnianym pawilonem najlepiej skręcić w prawo, a na ulicy przecinającej park - w lewo, przez most. Za mostem, w oddali po prawej stronie widać już Pałac Zdrojowy. Tam też wiedzie trasa wycieczki.
Na deptaku przy pałacu Schaffgotschów trasa skręca w prawo i rusza do skrzyżowania ze światłami. Na nim należy skręcić w lewo, a potem w pierwszą uliczkę w prawo (za parkingiem). Szlak zielony i szlak rowerowy opuszczają Cieplice w zacisznej willowej dzielnicy. Asfaltowy podjazd kończy się i zamienia w nieutwardzoną drogę do Staniszowa.

STANISZÓW (18,5 km)
staniszowW niewielkiej wsi są aż trzy pałace i zgrabny kościółek. Przed kościółkiem najlepiej skręcić w lewo, do głównej szosy. Na asfalcie podstawowa wersja wycieczki skręca w prawo i rusza w kierunku górnej części osady, gdzie znajduje się pięknie odrestaurowany Pałac Staniszów. Za pałacem kryje się zadbany park - świetne miejsce na chwilę odpoczynku. Kilkaset metrów za dawnym majątkiem ziemskim szosa opuszcza miejscowość. Za ostatnim samotnym domem trasa wycieczki skręca w lewo, na gruntową drogę.
Skracająca wersja trasy szybko dostaje się do Sosnówki. Szosa opada w kierunku tej miejscowości. Należy przeciąć główną Drogę Śródsudecką i ruszyć w kierunku kościoła. Tam obie wersje trasy łączą się. Na łące za lasem stoi samotne gospodarstwo. Za domem droga skręca w lewo, w kierunku lasu. Pomiędzy drzewami ścieżka staje się lepiej widoczna. Za niewielkim pagórkiem zaczyna się zjazd do osady Czerwony Dworek. Droga zamienia się w asfaltową wiejską uliczkę i pędzi w dół do zapory odgradzającej polder zalewowy. W okolicy jest wiele domów tyrolskich - pozostałości po żyjących na tych terenach sto lat temu rdzennych Tyrolczykach. Aby skrócić wycieczkę można przed wałem ziemnym skręcić w prawo. Szlak czerwony prowadzi do Głębocka. Przed wsią rozpościerają się piękne widoki na potężny masyw Karkonoszy. We wsi należy skręcić w prawo, a przy domku porośniętym bluszczem - w lewo. Asfalt prowadzi w kierunku widocznej z daleka smażalni ryb. Najłatwiej można się do niej dostać groblą między stawami rybnymi. Za główną bramą wejściową na teren smażalni przebiega szosa. Trasa skręca na niej w prawo. Za domem tyrolskim należy zgodnie ze szlakiem rowerowym odbić w lewo. Wąska szosa przebiega przez pagórek i wpada do Sosnówki. Na skrzyżowaniu przy kościele należy wybrać czarny szlak turystyczny i wraz z wersją podstawową trasy ruszyć w kierunku Broniowa - przysiółka Borowic.
Podstawowa wersja rowerowej wyprawy przed wałem zapory skręca w lewo.

MYSŁAKOWICE
Uliczka wiedzie w kierunku Mysłakowic. Najlepiej trzymać się szlaku czerwonego, przeciąć ruchliwą drogę nr 367 i dotrzeć do pałacowego parku. Za oczkiem wodnym stoi neogotycki letni pałac królewski władców Prus.
Po wykonaniu pamiątkowego zdjęcia pod pałacem najlepiej wrócić do szlaku czerwonego i ruszyć nim dalej - w kierunku przejazdu kolejowego. Za torami trasa skręca w prawo, mija stacyjkę kolejową i na najbliższym skrzyżowaniu odbija pod niewielkim kątem w prawo. Długa, prosta ulica mija punkt informacji turystycznej, zakłady przemysłowe i serię uroczych domów tyrolskich z charakterystycznymi balkonikami. Asfalt zamienia się w szuter, mija duży kemping i opuszcza Mysłakowice. Na skrzyżowaniu w kształcie litery "T" należy skręcić w lewo. Drogę do następnej miejscowości gminy Podgórzyn wyznacza niebieski szlak rowerowy. Na najbliższym leśnym skrzyżowaniu szlak skręca w prawo, następnie mija schludne Karkonoskie Centrum Gospodarki Odpadami i odbija w prawo.
Szlak rowerowy prowadzący w lewo wiedzie do pobliskich Kowar.

ŚCIEGNY
westernDelektując się pięknym widokiem okolic Śnieżki można szybko dojechać do północnej części Ściegien - długiej wsi ulicowej. Niebieski szlak rowerowy skręca w lewo i doprowadza do głównej uliczki. Następnie przecina ją i na tyłach gospodarstw omija wieś od zachodu. Spokojna uliczka wchodzi w końcu pomiędzy zabudowania i przy rozdwojeniu dróg na którym stoi wąski domek skręca w lewo. Przecinając po raz kolejny główną szosę trasa doprowadza do parku rozrywki Western City.
Podstawowa wersja trasy wiedzie główną wiejską uliczką pod górę. Droga szybko wchodzi do Karpacza (Skalne Osiedle).

KARPACZ
Najlepszym sposobem dojechania do centrum miejscowości jest znalezienie zielonego szlaku turystycznego (w prawo). Po chwili podróży zgodnie ze znakami zielonymi, szlak skręca w prawo, mija hotel Skalny i wraz ze szlakiem czarnym dojeżdża się do głównej ulicy w mieście. Na skrzyżowaniu najlepiej skręcić w lewo i ruszyć główną ulicą do góry. Po lewej stronie trasa mija słynną zjeżdżalnię Kolorowa. Ulica wije się serpentynami, mija Biały Jar i wspina się stromo na szczyt miejscowości. Drogowskazy wskazują drogę do sprowadzonej ze Skandynawii świątyni Wang (w lewo od głównej trasy). Na Przełęczy pod Czołem główna ulica opuszcza w końcu Karpacz. Zjazd dobrej jakości drogą kończy się na malowniczej polance, która przecina szlak niebieski.

KAPLICA ŚW. ANNY
Aby odwiedzić górską Kaplicę św. Anny należy skręcić w prawo i kierować się asfaltową drogą zgodnie ze szlakiem niebieskim. W pewnym momencie szlak skręca w lewo, zostawiając asfalt. Łatwo to miejsce przeoczyć. Szlak opada leśną ścieżką do owalnej kaplicy. Powrót można zaplanować na dwa sposoby - tą samą drogą, lub dłuższą - szlakiem niebieskim do czerwonego, w lewo i stromym, trudnym zjazdem do szosy Sosnówka - Miłków. Skręcając na szosie w lewo można szybko dojechać do zielonego szlaku rowerowego. Szlak odbija w lewo i wąskim asfaltem opada do Sosnówki. Przy kościele łączą się wersje wycieczki. Aby w 20 - 25 minut zakończyć wycieczkę należy na polance skręcić w lewo. Szlak niebieski wchodzi do lasu. Przy pierwszej okazji należy skręcić w lewo, opuścić szlak i leśnym duktem ruszyć w dół. Droga doprowadza do asfaltowej uliczki w Borowicach.

BOROWICE
borowiceNa asfalcie najlepiej odbić w lewo. Ulica prowadzi środkiem małej wsi położonej pod samymi szczytami Karkonoszy. Na skrzyżowaniu pod sklepem spożywczym i barem Bogdanka należy kierować się prosto. Szlaki zielony i niebieski szybko zamieniają się w polną ścieżkę i opadają do Drogi Sudeckiej. Na Drodze najlepiej skręcić w lewo, podjechać kilkaset metrów pod górę i skręcić zgodnie z oznaczeniami szlaku żółtego w prawo - do lasu. Szlak mija punkt poboru wody dla Przesieki, wije się leśnymi ścieżkami i dochodzi do niewielkiej polanki. Tuż za nią bezpieczniej jest skręcić na chwilę w prawo (dzięki temu omija się kamienisty fragment szlaku). Droga doprowadza do skrzyżowania leśnych duktów, na którym trzeba skręcić w lewo i zjechać do drewnianego mostku przerzuconego nad potokiem Podgórna. Szlak prowadzi chwilę zboczem doliny potoku (w prawo, w dół odbijają szlaki do głośno szumiącego wodospadu Podgórnej). Za lasem najlepiej opuścić oznaczenia żółte i kierować się wzdłuż płotów dwóch domków o regionalnej... ale o dziwo podhalańskiej architekturze. Uliczka mija swojski bar Pod Wesołym Misiem. Na skrzyżowaniu wystarczy skręcić w prawo, zjechać stromo do głównej ulicy Karkonoskiej, która z kolei opada do punktu startu wycieczki - sklepu w Przesiece. Podstawowa wersja trasy przecina polanę i pędzi w dół, do skrzyżowania przy hotelu. Na krzyżówce należy odbić w prawo i serpentynami ruszyć przez Sosnówkę Górną do Sosnówki Dolnej.

SOSNÓWKA
Szosa mija stare, pięknie odrestaurowane ośrodki wypoczynkowe i wille mieszkalne. Na skrzyżowaniu przy kościele (Sosnówka Dolna) wycieczka skręca w lewo i szlakiem czarnym podróżuje wzdłuż zbiornika wody pitnej Sosnówka. Za nieużywanym basenem asfalt wspina się do lasu, następnie opada i doprowadza do skrzyżowania przy samotnym domu. Zgodnie ze znakami szlaku rowerowego należy skręcić w prawo i ruszyć do pobliskiego Podgórzyna.

PODGÓRZYN
Przy głównej ulicy ustawiono mapę z trasami rowerowymi w regionie. Kilkanaście metrów dalej jest skrzyżowanie z dwoma sklepami spożywczymi. Ulicą Żołnierską można sprawnie przedostać się do środkowej części Podgórzyna.

PRZESIEKA
Aby dojechać do miejsca startu wycieczki (sklep w Przesiece) wystarczy podróżować główną szosą pod górę (ok. 3 km).