Propozycja trasy spacerowej przebiega bocznymi ścieżkami w okolicach miejscowości Podgórzyn, Zachełmie i Przesieka. Atutem trasy są piękne widoki na szczyty Karkonoszy i Kotlinę Jeleniogórską. Jak przystało na spacer - trasa nie należy do długich. Wycieczka zatacza okrąg, więc można ją zacząć w dowolnym miejscu.

Przebieg trasy w skrócie:
Podgórzyn Górny ("pod Skałką") - Dolina Czerwienia - DW Maria - DW Zielona Gospoda - Markus - Przełęcz Zachełmska - Wiśniowy Sad - Skalna Brama - czarnym szlakiem do Podgórzyna - Dolina Czerwienia - "Pod Skałką".

Opis trasy:
Trasa rusza z miejsca zwanego "Pod Skałką" w Podgórzynie Górnym. Przy skrzyżowaniu dróg do Przesieki i Borowic od niepamiętnych czasów funkcjonuje gospoda. W cieniu strzelistej skały dominującej nad okolicą stoi tramwajowy wagon. W latach 1913 - 1964 takie tramwaje dojeżdżały tu z Jeleniej Góry.
Przy dzisiejszej gospodzie, w której niegdyś mieściła się kasa biletowa była mijanka, na której mijały się dwa tramwajowe wozy. Zimą doczepiano do nich wagonik na sprzęt narciarski.
Trasa spaceru rusza pod górę, w kierunku Przesieki. Po kilkuset metrach spaceru szosa przekracza po moście potok Czerwień i przy ośrodku Cichy Potok skręca w prawo. Droga łukiem okrąża szpiczastą górkę (466 m n.p.m.). Przy zabudowaniach, po prawej stronie przerzucono mostek nad potokiem - przekraczamy go. Przebiega po nim czarny szlak turystyczny. Za mostkiem jednak szybko opuszczamy szlak i ruszamy asfaltem wzdłuż potoku. Za niewielkim osiedlem mieszkaniowym kończy się Podgórzyn i zaczyna Przesieka. Dnem wąskiej Doliny Czerwienia należy kierować się cały czas lekko pod górę. Po drodze trasa mija drewnianą kładkę pod którą latem, na płaskiej skale, wylegują się wczasowicze. W górze, po lewej stronie, widać zabudowania Przesieki. Asfalt wchodzi do lasu i mija dawny przesiecki basen. Basen jest zasilany wodą z górskiego, zimnego potoku. Dalej Dolina Czerwienia robi się niespodziewanie szeroka. Szosa wiedzie rozległą łąką do skrzyżowania z ulicą Kamienną. Przed ośrodkiem Maria należy skręcić w prawo i ruszyć w kierunku Zielonej Gospody. Za mostkiem, wraz z zielonym szlakiem turystycznym skręcamy w prawo. Pod dużym ośrodkiem Markus uliczka zamienia się w nieutwardzoną dróżkę i rusza stromo do góry. Przy białym domku warto się na chwilę odwrócić.
Za plecami rozpościera się najpiękniejszy na trasie widok na szczyty Karkonoszy, po których przebiega granica Polsko - Czeska. Na szczytach wyróżnia się obniżenie terenu - przełęcz Karkonoska. Pięknie prezentuje się też rozrzucona po stokach Przesieka. Nasza ścieżka stromo wspina się do przełęczy Zachełmskiej (590 m n.p.m.).
Na szczycie, już w Zachełmiu, teren robi się prawie płaski, a szlak zielony skręca za płotem ośrodka w lewo. W tym miejscu opuszczamy go, aby odbić w gruntową dróżkę w prawo. Boczna uliczka mija gospodarstwo agroturystyczne Wiśniowy Sad. Nazwa nie jest przypadkowa - Zachełmie słynęło kiedyś z uprawy wiśni. Przed sudecką chatą nadal rośnie wiele owocowych drzew. Za "wiśniowym" gospodarstwem dróżka rozdwaja się - wybieramy tš w lewo. Uliczka opada do kolejnych zabudowań. Warto zerkać w lewo, bo znad ściany lasu wystaje wieża średniowiecznego zamku Chojnik. Za kilkoma domami uliczka opada w dół i trzymając się ściany lasu skręca w prawo. Na pobliskim skrzyżowaniu należy właściwie skręcić w lewo, ale jeśli zostało jeszcze trochę czasu do zachodu słońca można odbić w prawo - do skalnej bramy. Mało znana, a urokliwa nieutwardzona leśna droga prowadzi do wykutego w skale przejścia. Wystarczy cały czas trzymać się głównej ścieżki aby wrócić do skrzyżowania asfaltowych dróżek- tyle, że tym razem od drugiej strony. Czas ruszyć w dół dolinki (546 m n.p.m.). Aby wrócić "Pod Skałkę" w Podgórzynie należy na łące skręcić w prawo. Słabo oznakowany, bo biegnący środkiem porośniętej trawą łąki, czarny szlak turystyczny rusza w górę malowniczej doliny.
Wąska ścieżka biegnie chwilę nad głębokim jarem potoczku, następnie mija samotne gospodarstwo i opada w kierunku ciemnej ściany lasu. Trzymając się szlaku turystycznego leśny dukt trawersuje strome zbocze. W dole słychać odgłosy miejscowości odbijające się od ścian masywu. Szlak doprowadza do mijanego na początku spaceru mostku nad potokiem Czerwień. Aby wrócić do miejsca startu wystarczy przekroczyć most i ruszyć główną szosą w dół.